تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

ایوان مقصوره گوهرشاد

ایوان مقصوره گوهرشاد

سالهاست که از  تور مشهد بعنوان یک تو زیارتی یاد میشوند زیرا اولین و مهم ترین دلیل اغلب افراد برای انتخاب این تور ،  زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) است . اما شهر مشهد جاذبه های دیگری نیز دارد که می تواند ساعات خوب و خاطره انگیزی را برای زائرین رقم بزند من جمله آثار تاریخی . از بناهای تاریخی مشهد که توجه گردشگران را بخود جلب می کند ، مسجد گوهرشاد است . طراحی ایوانهای این مسجد ، چشم نواز و تماشایی ست . ایوان مقصوره از زیباترین ایوانهای مسجد گوهرشاد ، بشمار می آید .

http://xn--pgbkfm8fnd.net/
ایوان مقصوره گوهرشاد

musque_clipart1مسجد گوهرشاد دارای 4 ایوان در چهار صحن خود می باشد و ایوان مقصوره در جنوب مسجد واقع شده است . قدمت ایوان مقصوره به سال 821 ه.ق برمیگردد . این ایوان از وسیع‌ترین و باشکوه‌ترین ایوان‌های مسجد گوهرشاد  است . سردرِ ایوان دارای طاقی عظیم است و در دو طرف آن دو گل‌دسته‌ی زیبا و مرتفع وجود دارد . ایوان مقصوره حدود 29متر ارتفاع و 500مترمربع مساحت دارد . ارتفاع دهانه‌ی ایوان 27متر ، عرض دهانه 6/15متر و طول آن 37متر است . بر دور سقف گنبدی‌شکل ایوان ، سوره‌ی مبارک «یس» با خط ثلث و به خط محمدرضا امامی نوشته شده است .

http://xn--pgbkfm8fnd.net/
ایوان مقصوره گوهرشاد

در حاشیه‌ی خارجی ایوان مقصوره که از دیدنی های مشهد است ، کتیبه‌ی تاریخی بایسنقربن‌ شاهرخ به خط ثلث بر کاشی معرق سردر ، ایوان را دور می‌زند و در پایان آن ، سمت چپ ایوان نام بایسنقربن شاهرخ تیموری 821هجری دیده می‌شود . اهمیت کتیبه‌ی بایسنقری در این است که به خطّ بزرگ‌ترین ثلث‌نویس و خطاط نامی زمان خود ، بایسنقر فرزند بانی مسجد ، نوشته شده است . علاوه بر جنبه‌ی کاشی‌کاری و رنگ‌آمیزی این کتیبه ، آن‌چه ارزش هنری و تاریخی فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده، حُسن خط در نوشتن مفاد کتیبه است که توسط یکی از خطاطانِ فرهنگ‌پرور عصر تیموری به یادگار مانده و بدین جهت است که باستان‌شناسان و محققان از نظر هنری و نکات تاریخی برای این کتیبه ارزش بسیاری قائلند و آنرا یکی از جاذبه های گردشگری مشهد بشمار می آورند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.