تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

در دامان دِنا

onvan در دامان دِنا onvan در دامان دِنا همسایگی بلوط ها و چنارها، زیستگاه حیات وحش و گیاهان منحصر به فرد، وجود چشمه ها و کوهساران و هزار تصویر دیگر، شاید فقط بتواند کمی از زیبایی ها «دنا» بازگو کند اما همه این پارک ملی نیست. برای رسیدن به تعریفی از این منطقه طبیعی، باید ساعت ها در آن قدم زد و به تماشای لحظه لحظه زیبایی هایش نشست. مجله سرزمین من: همسایگی بلوط ها و چنارها، زیستگاه حیات وحش و گیاهان منحصر به فرد، وجود چشمه ها و کوهساران و هزار تصویر دیگر، شاید فقط بتواند کمی از زیبایی ها «دنا» بازگو کند اما همه این پارک ملی نیست. برای رسیدن به تعریفی از این منطقه طبیعی، باید ساعت ها در آن قدم زد و به تماشای لحظه لحظه زیبایی هایش نشست. منطقه ای ثبت جهانی شده که گونه های گیاهی اش از مجموع گونه های گیاهی 45 کشور جهان بیشتر است. در توصیفش همین بس که فقط گونهه های بومی و اندمیک گیاهی دنا، 14 برابر کشور سوئد و 20 برابر کشورهای هلند و نروژ است. با اینحال، هنوز هم دنا به طور کامل به تصویر کشیده نشده؛ آنچه که دنا را به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران در فهرست یونسکو ثبت کرد. چیزی فراتر از اینهاست؛ منطقه ای که در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و دامن سبزش را به استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری هم رسانده و زیستگاه مناسبی برای گیاهان و حیات وحش است. سفر به دنا، زیستگاه منحصر به فرد گیاهان و حیات وحش ایران از پلنگ تا لاله واژگون یاسوج را با مجسمه «آریوبرزن» معروفش پشت می گذاریم و جاده را به سمت دنا پیش می رویم. زنان و دختران روستایی با لباس های رنگی و چین چین، اولین تصویری است که در قاب خاطراتمان جان می گیرد. البته پوشیدن لباس محلی در استان کهگیلویه و بویراحمد، تنها مختص زنان روستایی نیست، پیش از اینکه به سمت دنا حرکت کنیم، در شهر یاسوج هم زنان بویراحمدی را با همین لباس های بلند و خوشرنگ سنتی دیده ایم. هنوز از یاسوج زیاد دور نشده ایم که دنا زیبایی هایش را به رخ می کشد؛ جاده از میان درختانی راه باز می کند که آنقدر سبز و بلندقدند که بالایشان به دیده های ما نمی آید. کمی جلوتر، لاشه روباهی کنار جاده، متوقف مان می کند. کارشناسان محیط زیست دنا را تصویری کامل از تنوع جانوری زاگرس توصیف کرده اند که هنوز از ساخت و ساز و توسعه بی رویه در امان مانده است. اما لاشه این روباه که معلوم است مدت ها کنار جاده مانده، خبر از رسیدن چرخ های نوسازی می دهد. توسعه ای که در جاده سازی خلاصه می شود و کشیدن لوله های گاز از دل جنگل هایی که هرگز جایگزینی نداشته است. جاده ای که جنگل را شکاف داده و دشت را خط انداخته است. ما مسیرمان را ادامه می دهیم و همچنان به سمت دنا می رویم تا بلکه با دیدن زیبایی های دنا، این خاطره بد را به فراموشی بسپاریم. سنجاب های پرنده جاده به سمت درختان سرسبز پیش می رود و آسمان بیشتر مشخص می شود. اینجا می توان چشم به آسمان داد و پرواز پرندگان شکاری چون عقاب ها و شاهین های سرکش را به تماشا نشست. هر چند گوشه چشمی هم به خانه های کاهگلی روستایی داریم که معلوم است مدت هاست دست مرمت به آنها نخورده است. خانه های روستاهای کوچک این منطقه، با سقف کوتاهشان در پایین دست و بالادست جاده به چشم می خورند. هر چه در جنگل های این منطقه جلوتر می رویم، طبیعت دنا بیشتر خود را به رخ می کشد. کمی جلوتر، به نیزارها نزدیک می شویم و به راحتی سنجاقک های آبی، قرمز، قهوه ای و ... را می بینیم. منطقه حفاظت شده دنا، ترسیم کاملی از حیات وحش زاگرس است. اگر فرصت باشد، می شود همراه با محیط بان های منطقه به دیدن خرس های قهوه ای بزرگ رفت یا گرگی را در ارتفاع به کمین تماشا نشست؛ آنجایی که صخره هایش مأمن پلنگ های کوهستان است. برای رفتن به این مخحدوده، البته اگر بلد راهی همراه باشد، باید جانب احتیاط را هم رعایت کرد تا هیچ آسیبی به زیستگاه جانوری نرسد. حیات وحش دنا البته به همین گونه های منحصر به فرد خلاصه نمی شود؛ اینجا زیستگاه انواع گربه های وحشی است و کبک های دری اش هم آوازه زیادی دارند؛ آنهایی که خرامان خرامان با جثه ای پنج کیلویی، سینه سپر می کنند و از دید محلی ها ناز می فروشند و عشوه می آیند. در میان جنگل های تو در توی دنا چشم به درختان می دوزیم تا در میان شاخه هایشان سنجاب ایرانی را ببینیم. می دانیم که این سنجاب ها در لابلای بلوط های بلند دنا، زندگی می کنند، سنجاب هایی که از زیباترین سنجاب های جهان و پرنده بلوط زارهای غرب کشورند. سنجاب هایی که به گفته محیط بان همراه مان، خودشان باغبان جنگل های بلوطی هستند و بدون شک نبود آنها به نابودی و بی رمقی جنگل ها منتهی خواهد شد. زندگی در دامنه دنا رنگ دیگری می گیرد، اینجاست که می توان چکاوک ها را به دیده شمرد به صدای سهره ها گوش کرد و شاهین در انتظار شکاری را تعریف کرد. همراه مان پرنده ای را نشان می دهد و می گوید «سنگ چشم» همان پرنده شکاری معروف که البته تنها به جغرافیای ایران محدودنمی شود.سنگ چشم اغلب روی جاهای بلند با قامتی راست در انتظار شکار می نشیند و طعمه خود را روی بوته های خار میخکوب و آویزان می کند. پرنده ای با پروازی پرتوان و موجی شکل که آن را لحظه ای با چشم دنبال می کنیم پرنده ها قصه گسترده ای در دنا دارند و می توان ساعت ها برای تماشایشان وقت گذاشت. به خصوص اگر وقت و شانس با مسافر این منطقه یار باشد و بتواند به تماشای پرنده بسیار زیبا و نادر «هما» بنشیند؛ پرنده اسطایری ایران، که پروازی آرام و باشکوه دارد و تا مدت ها از آسمان خاطرات شما خط نخواهد خورد. بر بلندای دنا دنا بر بلندا است؛ منطقه ای کاملا کوهستانی که اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقاط آن، بالغ بر 3 هزار متر است. اینجا در دنا قله های بلند، دیواره های عظیم و دره های عمیقی وجود دارد که هوش از سر آدم می برد. در شرق دنا، گردنه تاریخی «بیژن» قرار دارد و مرزهای شمالی، غربی و جنوبی آن را رودخانه های «ماربر» و «بشار» احاطه کرده اند. رودخانه ماربر که در شمال دنا از شرق به غرب جارتی است، با گذشتن از چند روستا و تنگ «خرسان»، به رودخانه خرسان تغییر نام می دهد و پس از عبور از تنگه های باریک به رودخانه بشار می پیوندد. محل پیوند رودخانه های خرسان و بشار، ناحیه ای جنگلی است که زیبایی خیره کننده ای دارد. اینجا پایین ترین نقطه منطقه حفاظت شده دنا به شمار می رود و ارتفاع آن از سطح دریا به یک هزار و 300 متر می رسد. خوشبختانه دنا منطقه کم آبی نیست؛ کوه هایش ذخایر منابع آب و دره های متعدد و دامنه هایش هم پر از چشمه های کوچک و بزرگ است. کوه های این منطقه سرچشمه بسیاری از رودخانه های جنوب ایران است و به عنوان ذخیره گاه منابع آب، نقش تعیین کننده ای در زندگی مردم جنوب کشور دارد. منطقه حفاظت شده دنا از نظر تنوع گونه های گیاهی بسیار غنی است و با توجه به مجموعه درختان و گیاهان جنگلی، مرتعی، دارویی، خوراکی و تزئینی، سرمایه ژنتیکی با ارزشی، به حساب می آید. به دلیل همین ذخایر آبی است که دنا گونه های گیاهی زیاد و منحصر به فردی دارد. محیط بان همراه ما درباره گیاهان این منطقه توضیح می دهد؛ اینکه در ارتفاع 2 هزار و 500 متری، جنگل های بلوط دامنه های جنوبی دنا را پوشانده است. می گوید در میان درختان بلوط، گونه های مختلف جنگلی مثل «بن»، «کیکم»، «ارژن»، «زالزالک» و «شن» دیده می شود. به گفته او از ارتفاع 3 هزار و 500 متر به بالا، سطح زمین را هر جا که خاک باشد، انواع گونه ها و گیاهان علفی و بوته ای گرفته اند. از ارتفاع 4 هزار متر به بالا هم گیاهان کوچک و زیبایی دیده می شود که در پناه سنگ ها و شکاف صخره ها، از وزش بادهای تند مصون مانده اندو خودنمایی می کنند. جالب است که بعضی گل های لاله که در دنا می روید، ویژه این منطقه است و در جای دیگر دیده نمی شود. گل بسیار زیبای «لاله بیشه زار» یکی از این گل هاست. یکی از زیستگاه های «لاله واژگون»، گل منحصر به فرد ایران هم همینجاست. دامان هزار چین به دامنه هزار چین و هزار رنگ دنا می رسیم؛ «سی سخت» در 35 کیلومتری یاسوج. اینجا طبیعیت هر آنچه در چنته داشته رو کرده. نزدیک که می شویم، چشمه سارها به استقبالمان می آیند. شهر در زیر درختان سبز انگور آرام گرفته. برای رسیدن به سی سخت باغ ها را نشانه گذاری کردیم؛ باغ های انگور و سیب را که در دو سوی جاده بودند؛ در پیچ جاده ای که از یک سو به کوه تکیه داده و از سوی دیگر بر لب پرتگاه ایستاده بود؛ پرتگاهی که عمقش را چنارها و بلوط ها پوشانده بودند. در بین راه کودکان و نوجوانانی را دیدیم که میوه هایی چون زردآلو را کیسه کرده و زیر سایه درختان به انتظار مسافری نشسته بودند تا پولی به خانه ببرند. جاده های این منطقه مدام از دل جنگل، دشت و صخره ها می گذرد. گاهی صخره ها و جنگل ها آنقدر با هم یکی می شوندکه خانه ها در آن میان گم است. خیلی باید نزدیک شویم تا به خانه کدبانوی روستایی در دل صخره ای برسیم تا تا درست بعد از پیچ بعدی برای همیشه از دیده ام نهان شود به سی سخت که رسیدیم. انگار در مرکز زیبایی های دنا قرار گرفته ایم؛ روستایی پوشیده  در بوی آویشن و در میان آواز پرندگان و نوای چشمه سارها، با کوه های سر به فلک کشیده اطرافش./ سی سخت بر دامنه دنا قرار گرفته و دنا هم که بزرگترین قله زاگرس است. بنابراین هر فصلش غوغایی است. در ارتفاع بالای دو هزار متری سی سخت طبیعت زیبا را به تماشا می نشینیم و می دانیم که سرمای زمستان در اینجا تا چه اندازه می تواند سخت باشد باغ های وسیع و سرسبز انگور سی سخت در فصل بهار و تابستان، و به گفته همراهمان منظره دل انگیزتر و رویایی تر آن در فصل پاییز، هوش از سر هر رهگذر و مسافری می رباید. بر بلندای سی سخت و ابتدای چشمه «میشی» می ایستیم و باغ شهر را پوشیده از فرشی سبز می بینیم که شمردن خانه های گم شده در لابلای شاخه های درختانش، کاری غیرممکن است. چشمه های جوشان،تپه های سرسبز و رشته کوه های منطقه که در سایه سار قله پوشیده از برف دنا قرار دارند، یک یاز بی نظیرترین مناطق گردشگری ایران زمین را به وجود آورده است. سی سخت از شمال و شرق و غرب به منطقه حفاظت شده دنا می رسد. بنابراین برای رفتن به منطقه دنا حتما باید از سی سخت گذشت. هر چند بدون رفتن به منطقه حفاظت شده هم ساعت ها می شود در همین سی سخت به تماشای طبیعت نشست. به جنوب سی سخت که می رسیم، نگاهمان پایان می یابد اما سبیز سی سخت باز هم راه خودش را گرفته و می رود تا جایی که از دیدمان پنهان می ماند. با همه آنچه گفته شد باید به خودمان یادآوری کنیم که سی سخت ابتدای زیبایی منطقه حفاظت شده دناست. هر چند منطقه حفاظت شده را زودتر از رسیدن به سی سخت تعریف کرده باشیم. چشمه میشی، زخم زباله ها بربلندای سی سخت استراحتگاهی وجود دارد برای کسانی که می خواهند چند وقتی را در این منطقه سر کنند. کمپ «بندان» برای کسانی که دوستدار طبیعتند و می خواهند در کنار چشمه میشی و گردنه بیژن بمانند، جای مناسبی است. کسانی که دوست دارند سری به «کوه گل» بزنند که یکی از زیباترین نقطه های دناست. اگر میهمان کمپ شدید می توانید برای دیدار از چشمه «سردو»، دریاچه کوهستانی کوه گل، آبشار تنگه نمک، چشمه نمک، چمنزار و چشمه «مور سُلطونی»، تنگهن، غار و آبشار «نول» و ... که همگی در فاصله یک تا ده کیلومتری کمپینگ قرار دارد، برنامه ریزی کنید. ما هم وقت کم خود را غنیمت شمردیم و سری به چشمه میشی زدیم. میشی روزگاری پر آب ترین چشمه این حوالی بوده اما زخم کم آبی و خشکسالی به آن هم رسیده است. حالا از آن آب توفنده و پرتوان، چشمه ای آرام و سر به زیر باقی مانده؛ چشمه ای که البته به رغم لاغری و تنکی، همچنان زیبایی خود را دارد و بسیاری به سمت خویش می کشاند. اما علاوه بر کم آبی، زخمی دیگر هم بر چهره این چشمه نشسته است؛ زباله ها، که در اطراف این چشمه، چشم را آزار می دهد. زباله هایی هم هستند که کنار سطل زباله ریخته شده و از حجمشان پیداست که مدت های زیادی کسی برای انتقال آنها اقدامی نکرده. اما این همه ماجرای چشمه میشی نیست. چشمه میشی خاطر خواه زیاد دارد؛ از آنجا که مسیر گردشگران بومی و ملی، زیاد به این ولایت می افتد، مسئولان هم مثل همیشه فکر کردند باید بلدوزر بردارند و تپه های پایین را صاف کنند و استراحتگاهی برای آنها بسازند. درست وسط دنا، بر بلندای سی سخت، زمانی که خود را به دست طبیعت وحشی می دهیم، این سکوهای سیمانتی چون پتک بر سرمان فرو می آیند و بوی دود و سیمان شهری که برای چند روز از آن فرار گرده ایم، جلوی چشمانمان می آید. هیچ کس هم از آنها نمی پرسید چرا طراحی و برنامه ریزی برای ایجاد استراحتگاه و نشیمنگاه را به همان مردم بومی و روستایی نمی دهند؟ همان ها که خوب می دانند چطور در سایه درختان و طبیعت، بسازند و زندگیی کنند، همان هایی که در دل باغ شهر سی سخت زندگی می کنند، بدون اینکه به درختان آسیبی بزنند اما تلخ تر آنکه، ساخت و سازها در منطقه حفاظت شده دنا به سکوهایی که قرار است خستگی را از جان مسافران بگیرد، محدود نمی شود. طرح ساخت شهرک صنعتی در منطقه حفاظت شده دنا، به یک یاز بزرگترین کابوس های این منطقه تبدیل شده و هر از گاهی زخمی بر چهره سبز و سفیدپوش منطقه حفاظت شده دنا زده می شود. گاهی آتش سوزی ها، داغ بر دل دنا می گذارد، گاهی هم فعالیت های توسعه ای غیرکارشناسی چنگ بر این مخمل سبز می زند و هر از گاهی هم لوله های گاز می آیند و یک شبه 12 هزار اصله درخت هزار ساله را زنده به گوی می کنند. انقراض محیط بانان دنا دنا وضعیتی عجیبی دارد. از یک سو برای کشیدن لوله گاز به یکباره با لودر به جان بلوط های 12 هزار ساله می افتندو از سوی دیگر بی توجهی به ارزش های محیطی و گردشگری دنا موجب شده بخشی از دنا نابود و شهرک صنعتی ساخته شود. برای اینکه به عمق دردهای دنا برسیم باید قصه محیط بانان را هم بشنویم. تا به امروز دو محیط بان دنا محکوم شده اند و سال هاست که شب را با کابوس طناب دار به صبح می رسانند. آنها برای حفاظت از منطقه ای شکار ممنوع، دست به اسلحه برده اند که مرگ دو شکارچی را در پی داشته. وقتی حکم مرگ برای آنها بریده شد دو اتفاق افتاد. محیط بانان انتهای بی پناهی را به چشمان خود دیدند و برخی هایشان هم پا سست کردند و شکارچیان با خیال راحت تری وارد منطقه شده اند. آن هم در منطقه ای که از لحاظ فرهنگی، شکار همیشه مایه افتخار بوده است. تا روزگاری که آمار حیات وحش منطقه بسیار زیاد بود، مشکلی پیش نمی آمد. حیات وحش سیر جلورونده داشت و جوامع محلی هم به اندازه نیاز از حیات وحش برداشت می کرد اما امروز حیات وحش ایران در آستانه انقراض است. هر چند عمری نزدیک به پنج دهه از تشکیل محیط زیست می گذرد اما انتقادها متوجه همین سازمان است نه محیط بانی که به انتظار چوبه دار نشسته. منتقدان می گویند ازمانی که نه محیط بان را به عنوان یک نیروی انتظامی تربیت کرد تا تیرش خطا نرود و به قیت جان کسی تمام شود، نه در مناطق حفاظتی چون دنا فرهنگ سازی انجام داد، در نهایت شد آنچه نباید می شد. تلخ تر آنکه میراث فرهنگی هم رسم شکار و شکارگری در زاگرس را ثبت ملی کرده تا شکاف عمیق بین سازمان های دولتی و عدم درک وظایف یکدیگر به وضوح مشخص شود. شکافی که احتمال دارد مرگ کامل حیات وحش منطقه آن را ر کند اما آن روز خیلی دیر است.»" "

ملایر؛ شهر مادها

onvan ملایر؛ شهر مادها onvan ملایر؛ شهر مادها ملایر یکی از شهرهای جنوبی استان همدان و قدیمی ترین شهر این استان است. شهری که تنها اثر دوره مادها یعنی تپه نوشیجان در آن قرار دارد. همشهری جوان: ملایر تنها شهر استان همدان است که به قطعیت می توان گفت اثری از دوره مادها در آن وجود دارد و آن هم ارگ نوشیجان است. ملایر یکی از شهرهای جنوبی استان همدان و قدیمی ترین شهر این استان است. شهری که تنها اثر دوره مادها یعنی تپه نوشیجان در آن قرار دارد. از همدان تا ملایر حدود 80 کیلومتر است. ورودی و خروجی ملایر بلواری است پهناور که چنارهای تنومند و کهن دو سوی آن را گرفته اند. این شهر، آرام و با آسمانی آبی است. تپه نوشیجان تپه نوشیجان در حقیقت تنها اثر باقی مانده از دوران حکومت مادها در ایران است که در 20 کیلومتری شمال غرب ملایر قرار گرفته و اگر از همدان راهی این شهر شوید قبل از ورود به ملایر می توانید آن را ببینید. بررسی های باستانشناسی، زندگی در سه دوره مادی، هخامنشی و اشکانی ار در این منطقه نشان می دهد بطوری که زندگی در دوره مادی، از بقیه دوران شاخص تر بوده است. ارگ نوشیجان دارای معماری پیچیده و زیبایی است. آثار معماری مادر در این منطقه عبارتند از بنای موسوم به اولین آتشکده محصور در فضای بسته که تاکنون کشف شده که در جبهه جنوبی محراب و آتشدان داشته، تالار ستوندار آپادانا، معبد مرکزی، اتاق ها و انبارها، تونل و حصار. موزه ملایر موزه ملایر در خیابان شهید مصطفی خمینی در خانه تاریخی مرتضی خان لطفعلیان بنا شده. این خانه در ابتدا به دستور محسن مصدقی معروف به مصدق الممالک در دوره فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است و امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی ملایر استفاده می شود و بخش هایی از آن نیز هنوز خالی است. این خانه اندرونی و بیرونی، حسینیه و اصطبل دارد. بخش هایی از خانه و وسایل افراد خانواده لفعلیان در آن نگهداری می شود. سالنی نیز به وسایل اهدایی حاج محمد ملایری اختصاص دارد. زیربنای این موزه 1300 متر در زمینی به وسعت 4500 متر ساخته شده است. یخچال میرفتاح یخچال قدیمی دوقوزپله در خیابان عسگرخان و محله قدیمی به همین نام در کنار نهر کوچکی واقع شده است. این بنا از آثار باقیمانده دوره قاجاریه است که تا قبل از گسترش شهر ارومیه اهالی نه تنها از یخ آن استفاده می کردند، بلکه جهت انجام مراسم چهارشنبه سوری نیز به کنار نهر می آمدند و در کنار حوضچه آن که آب نهر بدان می ریخت و فاصله اش با یخچال به ارتفاع 40 متر بود، مراسم برگزار می کردند. یخچال دوقوزپله به علت فرم خاص معمارتی و نوع مصالح به کار رفته در آن، سالم مانده و صدمات جدی ندیده است. مصالح آن از پی تا محل شروع پاکار قوس ها، از سنگ تراشدار خاکستری است و سقف پوششی آن که به صورت تاق و چشمه می باشد از آجر انتخاب شده است. در محل شروع تاقت ها و پاکار سقف بنا، شکاف های مدوری وجود دارد که احتمالا محل نصب تیرهای چوبی است که از آنها به عنوان داربست استفاده می کردند. عملیات ساختمانی بنا و مصالح به کار رفته در آن با دقت انتخاب شده و از نظر قدرت و استحکام در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. این اثر تاریخی هنوز به ثبت نرسیده است. پارک سیفیه پارک سیفیه یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های ملایر است که چنارهای تنومندی دارد. این پارک یکی از قدیمی ترین پارک های کشور است که در سال 1304 توسط عبدالمحمد میرزا سیف الدوله یکی از نوه های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بود احداث شد. این پارک در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه ساخته شده و مساحت آن در حدود 10 هکتار است. این پارک را مهندسان ایتالیایی طراحی و ساختند. پارک سیفیه دارای دو استخر، یک مسجد و یک ساختمان که محل سکونت سیف الدوله بوده است. آب مورد نیاز آن از طریق احداث قناتی در هشت کیلومتری زرک توسط مقنیان یزدی از کوه های اطراف به محوطه پارک انتقال یافت. مجموعه پارک و مقبره سیف الدوله تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است. مقبره سیف الدوله این مقبره از نوع مقابر غیرمذهبی است و دارای پلان چهار ضلعی است. چهار ضلعی گنبد دارای پیشینه دوگانه است که یک بخش آن همان آتشکده ساسانیان و یا چهار تاق است و دیگری به دوره قاجاریه و حتی بعد از آن می رسد. در این مقبره علاوه بر قبر سیف الدوله قبر امیرالمؤید (حاکم ملایر) و نوه سیف الدوله و هفت قبر دیگر قرار دارد. این مقبره نزدیک پارک سیفیه است. جهان مینیاتوری به همت شهرداری ملایر قرار است نمونه کوچکی از نماد هر کشور در ملایر ساخته شود تا به این ترتیب بر جاذبه های گردشگری این شهر افزوده شود. عملیات اجرایی این طرح از سال 87 آغاز شده و زیر ساخت های آن 100 درصد آماده شده است. این طرح در زمینی به مساحت 48 هکتار است. این طرح که چهارمین طرح جهان مینیاتوری در دنیاست تاکنون تنها در سه کشور چین، ژاپن و بلژیک احداث شده است. برای اجرای این طرح 138 اثر تاریخی مطرح جهان شناسایی شده و در مقیاس یک دهم در این طرح گردشگری احداث می شود که زیربنای این آثار 28 هزار متر مربع است. آثار تاریخی چون برج ایفل ، اهرام ثلاثه ، پرسپولیس ، دروازه قرآن، تخت جمشید و سایر آثار مطرح جهان و ایران در طرح مینی ورد احداث می شود که بیش از 15 اثر آن مربوط به آثار تاریخی مطرح جهان و بقیه آثار ایرانی است. چطور برویم؟ اگر از همدان بخواهید با تاکسی تا ملایر بروید باید 5500 تومان بپردازید. اتوبوس و مینی بوس هم دارد. ترمینال ملایر در محله ای به نام چراغ قرمز قرار دارد. اگر بخواهید با اتوبوس از تهران تا ملایر بروید باید به ترمینال جنوب در تهران بروید و 11 هزار و 500 تومان بلیت بخرید. چی بخریم؟ ملایر زادگاه انگور و فرآورده های آن یعنی کشمش و شیره انگور است. همچنین نوعی شیرینی به نام باسلوق و شیره انگور می سازند که بسیار لذیذ است. به دلیل داشتن دشت های پهناور زنبورهای عسل این شهر هم عسل های خوشمزه ای تولید می کنند. گردو نیز دیگر سوغات ملایر است. همچون سایر شهرهای استان همدان." "

هتل حیوانات!

onvan هتل حیوانات! onvan هتل حیوانات! آیا می دانستید مجهزترین هتل ترانزیت برای حیوانات در فرانکفورت آلمان سالانه پذیرای بیش از 110.000.000 حیوان می باشد؟ هتل حیوانات! آیا می دانستید مجهزترین هتل ترانزیت برای حیوانات در فرانکفورت آلمان سالانه پذیرای بیش از 110.000.000 حیوان می باشد؟   هواپیمایی لوفت هانزا در فرودگاه فرانکفورت آلمان یکی از مدرن ترین سالن های ترانزیت حیوانی در دنیا را دارا می باشد. شیر، کرگدن، خرس، اسب های مسابقه ای به ارزش  میلیون ها یورو و حتی ماهیان تزئینی مناطق بکر آمریکای جنوبی و آسیا از سال 2008 در لیست مسافران این شرکت هواپیمایی قرار گرفته اند.   سگ ها و گربه سانان از مسافران اصلی هستند که به این سالن وارد می شوند. این حیوانات اغلب به مسافرانی تعلق دارند که در طی مرخصی سالیانه یا ماموریت کاری نمی توانند از حیوانات خانگی خود دل بکنند! 25 نفر دامپزشک به همراه 55 نفر کارمند آموزش دیده به صورت مداوم از این حیوانات مراقبت می نمایند و غذا، درجه حرارت، مسائل بهداشتی و فاکتورهای سلامتی این حیوانات را کنترل و تنظیم می نمایند. این هتل سالانه پذیرای بیش از1.500 اسب، 15.000سگ و گربه، 8.000.000 ماهی و بیش از 150 قلاده حیوان از باغ وحش های سراسر دنیا می باشد. هواپیمایی لوفت هانزا از حمل کوسه، دلفین و یا هرنوع حیوان وحشی که در طبیعت شکار شده باشد جلوگیری کرده و مدارک حمل این حیوانات را تایید نمی کند. هواپیمایی لوفت هانزا ضمنا حامی برنامه هایی برای جلوگیری از انقراض نسل گونه های حیوانی در معرض خطر نیز می باشد. در کشور ما نیز مسافران ایرانی می توانند پس از انجام امور اداری لازم از این سرویس ویژه برای حیوانات خود استفاده کنند." "

نقاط دیدنی کردستان

onvan نقاط دیدنی کردستان onvan نقاط دیدنی کردستان در سفر با تورهای گردشگری به کردستان از شهرهای سنندج، مریوان و اورامان دیدن می شود که مهم ترین جاهای دیدنی این شهرها نیز در این مطلب معرفی می شوند. هفت صبح: استان های غربی کشور در تابستان هوای بهتری دارند اما از بین تمام استان های غربی که هریک جاذبه های گردشگری خاص و ویژه خودشان را دارند. در این هفته می خواهیم کردستان را معرفی و شرایط متداول تورهای آن را بررسی کنیم. در سفر با تورهای گردشگری به کردستان از شهرهای سنندج، مریوان و اورامان دیدن می شود که مهم ترین جاهای دیدنی این شهرها نیز در این مطلب معرفی می شوند. سنندج سنندج مرکز استان کردستان است و شهری است که حتی اگر شده چند ساعت در آن خواهید بود وقتی که به استان برسید. پارک جنگلی آبیدر مهم ترین تفریحگاه سنندجی هاست که روی کوهی به همین نام قرار دارد. درواقع واژه آبیدر (آب به در) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می کند. آبیدر از دو کوه به نام های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده است. ارتفاع آبیدر بزرگ 2550 متر از سطح دریا است درحالی که ارتفاع آبیدر کوچک در حدود 2350 متر از سطح دریاست. در بالای قله تخت آبید رکوچک یک جان پناه برای استفاده کوهنوردان ساخته شده است و در حال حاضر مشغول ساخت تله کابین در مسیر بین پارک کودک و قله آن هستند. خانه کرد از دیگر دیدنی های سنندج است. درحقیقت عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم شناسی مردم کرد از باارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است. عمارت آصف امروز دربرگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفه های نمایشی موزه است که یکی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می شود و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد داروالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه ساخته شد. مریوان مهم ترین جاذبه گردشگری مریوان غیر از بازار خریدی که دارد، دریاچه زریوار است که در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد که از مکان های دیدنی و گردشگری استان به شمار می رود. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف جوش و بارش تامین می شود و به همین دلیل در بیشتر زمستان ها سطح دریاچه کاملا یخ می بندد. طول دریاچه زریوار حدود 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1/6 کیلومتر است. وسعت تالاب هم به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5/5 متر است. تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان به شمار می رود و همه شرایط جامع یک تالاب بین الملی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات در آن مشاهده می شود که تاکنون مطالعه یا اعلام نشده است که نیاز به بررسی بیشتر را می طلبد. حجم تقریبی آب تالاب حدود 30 میلیون مترمکعب برآورد شده است. محیط تالاب حدود 22، 5 کیلومتر و میزان متوسط بارندگی 786 میلیمتر در سال است. امکان قایقرانی در این دریاچه وجود دارد و عده ای از محلی ها در اطراف آن نان و آش محلی می فروشند و ماهی کباب اطراف دریاچه زریوار که البته شهره خاص و عام است. اورامان تخت هورامان یا اورامان، نام منطقه ای در ایران و عراق است. این منطقه از طبیعت زیبایی برخوردار است. یکی از جلوه های طبیعی ناحیه اورامان، وجود دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است. در پایه هر کوهی دره ای عمیق و رودباری زیبا قرار دارد. از مجموع آب این چشمه ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله تشکیل می شوند که در نقطه ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می پیوندند. هرچند که بخش عمده ای از منطقه اورامان را کوه های مرتفع و پربرف تشکیل می دهد اما در ارتفاعات پایین تر و در دامنه همین کوه ها جنگل های متراکم نسبتا وسیعی وجود دارند. پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته کوه زاگرس عمدتا از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی وحشی و زالزالک نیز به تعداد قابل توجهی یافت می شود. این جنگل ها از دیرباز تامین کننده سوخت زمستانی اهالی منطقه بوده اند. مردم این منطقه به زبان هورامی تکلم می کنند. هورامان به طور کلی خود به چند بخش تقسیم می شود که عبارتند از هورامان لهون، هورامان تخت و ژاورو. از نظر سیاسی نیز به دو قسمت شرقی (ایران) و غربی (عراق) تقسیم شده است و در ایران در استان های کردستان و کرمانشاه سکونت دارند. از مناطق مهم شهری آن نیز می توان به پاوه ، نوسود، بیاره و نودشه اشاره کرد که البته در شهرهایی نیر مریوان، کامیاران، روانسر، سنندج، کرمانشاه و تهران نیز از طریق مهاجرت مردم هورامی زبان ساکن شده اند." "

چنگ دو، سرزمین پانداهای غول پیکر

onvan چنگ دو، سرزمین پانداهای غول پیکر onvan چنگ دو، سرزمین پانداهای غول پیکر پکن، 5 اوت 2013 – شرکت هواپیمایی قطر پروازهای 3 بار در هفته خود را از/به چنگ دو، یکی از مراکز عمده اقتصادی در چین غربی، از 12 شهریور ماه 1392 (سوم سپتامبر 2013) آغاز خواهد کرد. مسیر جدید هواپیمایی قطر: چنگ دو (پرواز 3 بار در هفته به پایتخت چین غربی، سرزمین پانداهای غول پیکر) پکن ، 5 اوت 2013 – شرکت هواپیمایی قطر پروازهای 3 بار در هفته خود را از/به چنگ دو، یکی از مراکز عمده اقتصادی در چین غربی، از 12 شهریور ماه 1392 (سوم سپتامبر 2013) آغاز خواهد کرد. درحقیقت، ما با آغاز مسیر دوحه - چنگ دو 10 سالگی خدمات هواپیمایی قطر از سال 2003 در چین را جشن خواهیم گرفت.  با اضافه شدن چنگ دو به شهرهای پکن، گوانگجو، هنگ کنگ، شانگهای و چونکینگ شمار مسیرهای اصلی هواپیمایی قطر در این کشور به 6 خواهد رسید. قطر 3 پرواز هفتگی به فرودگاه بین المللی شوانگلیوی چنگ دو با هواپیمای A330 ایرباس متشکل از 248 صندلی کلاس اقتصادی و 36 صندلی کلاس تجاری خواهد داشت. اکبرالباکر، مدیر اجرائیات شرکت هواپیمایی قطر با بیان اینکه اضافه کردن این مسیر جدید بخشی از تعهد هواپیمایی قطر به بهبود خدمات در شرق دور و منطقه آسیا - اقیانوسیه می باشد اضافه کرد: ""چین یکی از بازارهای اصلی ما بوده و مشتاقیم تا خدمات خود را با گزینه های هرچه بیشتر برای تجار و سیاحتگرانی که خواهان بهره مندی از پرواز در مسیرهای جدید هستند گسترش دهیم. با آغاز پرواز این مسیر از هواپیمایی قطر، تجار و توریست ها می توانند به راحتی بلیط خود را از این شهر به مقصد های فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلستان و خاورمیانه رزرو نمایند. فرودگاه بین المللی شوانگلیوی چنگ دو برای جذب سیاحتگران از سراسر دنیا، هم اکنون ترانزیت 72 ساعته رایگان را به بیش از 45 کشور مختلف پیشنهاد می دهد. مسیر چنگ دو قرار است به عنوان «راه شیری» جدید و مدرنی که چین غربی را از طریق دوحه به بیش از 125 مقصد در سراسر جهان از جمله اروپا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای شمالی و جنوبی متصل می کند مطرح شود. در سال های اخیر شهر چنگ دو به دلایل مختلفی محبوب شده است. به برخی از این دلایل در زیر اشاره می کنیم: • یکی از سرسبزترین و قابل زیست ترین شهرهای چین طبق رأی مداوم مردم. چنگ دو غالبا ""شهر بامیه"" نامیده می شود. • این شهر به عنوان مهد پرورش پانداهای غول پیکر نیز شناخته شده است. • چنگ دو، مهمترین شهر استان سیشوان، از یک آب و هوای زیرگرمسیری با متوسط دمای 16 درجه سانتیگراد برخوردار است. • چنگ دو، به عنوان چهارمین شهر ثروتمند چین و دهمین شهر برتر آسیا - اقیانوسیه برای سرمایه گذاری خارجی ، پایگاه اصلی علوم، فناوری و تجارت منطقه در چین محسوب می شود. • تقریبا نیمی از 500 شرکت موفق در چین، تا پایان ژوئن 2013 چنگ دو را به عنوان مرکز فعالیت خود انتخاب کرده اند. • فرودگاه بین المللی شوانگلیوی چنگ دو، چهارمین فرودگاه بین المللی شلوغ چین، سریعا خود را به عنوان مرکز مهم حمل و نقل منطقه مطرح کرده است. الباکر ادامه داد: مفتخریم تا مقصد چنگ دو را به عنوان ششمین و جدیدترین دروازه چین معرفی کرده و به مسافرانی که از مبدأ یا به مقصد این شهر پرواز می کنند خوش آمد می گوئیم. هواپیمایی قطر، هم اکنون با ناوگانی مدرن متشکل از 125 فروند هواپیما و با 127 مقصد تجاری و تفریحی در سراسر جهان، تنها طی 16 سال فعالیت رشد سریع و چشم گیری را از خود نشان داده است. هواپیمایی ما در سال جاری تا کنون شش مقصد را اضافه کرده است که عبارتند از قاسم ( عربستان سعودی )، نجف (عراق)، پنوم پن ( کامبوج )، شیکاگو (ایالات متحده آمریکا)، سلاله (عمان) و بصره (عراق). در ماههای آتی نیز شبکه این هواپیمایی با مقاصد سلیمانیه درعراق (20 اوت)، چنجو درچین (3 سپتامبر)، آدیس آبابا دراتیوپی (18 سپتامبر)، فرودگاه بین المللی کلارک در فیلیپین (27 اکتبر)، و فیلادلفیا در آمریکا (2 آوریل 2014) گسترده تر خواهد شد." "