تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

سوغات مذهبی مشهد

سوغات مذهبی مشهد

مهم ترین جاذبه مشهد که اکثر گردشگران تور مشهد را به این شهر می کشاند ، بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) می باشد . با وجود تنوع جاذبه های گردشگری مشهد ، هنوز هم سفر مشهد یک سفر زیارتی بشمار می آید و اغلب افرادی که به سفر می روند ، ترجیح می دهند برای دوستان خود سوغاتی بهمراه بیاورند که نمادی از روحانیت این سفر بهمراه داشته باشد . در زیر برای آشنایی گردشگران برخی از سوغات مذهبی مشهد آمده است .
تور مشهد

تور مشهد

عبای روحانی و نمازی مشهد

یکی از پرطرفدارترین سوغات مشهد ، عبای روحانی ست . دوخت عبای روحانی و نمازی به دلیل جایگاه مذهبی شهر مشهد سبب گردیده زائرین برای تهیه این تولیدات به عنوان سوغات به مراکز عرضه آن در بازار رضا مراجعه نمایند .  پارچه‌هایی که از آن‌ها عبا تولید می‌شود جنس شامی، نجفی، بهبهانی، نایینی و… است که به رنگ‌های قهوه‌ای سیر و روشن، کرم، نباتی، طوسی و سدری روشن دوخته می‌‌شود و مشتریان آن را نیز زائرین خارجی از کشورهای عربی تشکیل می‌دهد .عبای نمازی به صورت یک تکه و عبای روحانی با دو تکه دوخته می‌شود .

http://mashhadtour.info

سوغات مذهبی مشهد

 جانماز، سجاده ، مهر و تسبیح مشهد

مهم ترین سوغات مذهبی مشهد ، جانماز و مهر و تسبیح است . فروشگاه‌هایی که عرضه‌کننده این نوع تولیدات می‌باشند انواع مختلفی از سجاده‌ها و جانمازهای گران قیمت و ارزان قیمت را با نقش‌های مختلف در معرض دید زائرین قرار داده‌اند که بیشتر جنس آن‌ها ترمه و مخمل کاشان گلدوزی شده است. مهرها نیز در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تولید شده و در بسته‌بندی‌های متنوع ارایه می‌گردد. تسبیح نیز انواع مختلفی دارد که با جنس عقیق، شاه مقصود، دلربا، فیروزه، ام‌البنین و کهربا عرضه می‌شود.

http://mashhadtour.info

سوغات مذهبی مشهد

خلعت آخرت مشهد

خلعت آخرت  بیشتر در اماکن مذهبی، عتبات عالیات و جایگاه‌های خاص عرضه می‌شود، شهر مشهد نیز با وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع) از این امر مستثنا نبوده و فروشگاه‌های سوغات این پوشش را با دو طرح مردانه و زنانه به زائرین، مسافران و مجاوران ارایه می‌نمایند . بر روی خلعت با آب زعفران دعای جوشن کبیر کامل، زیارت عاشورا، دعای چهل مؤمن، دعای نور، دعای دوازده امام و چهار قل نوشته شده است . هر کسی با توجه به اعتقادات خود نسبت به خرید اقدام می کند .

http://mashhadtour.info

سوغات مذهبی مشهد

پرچم‌های مذهبی مشهد

دوخت پرچم‌های مذهبی از جمله هنرهایی است که به دلیل وجود مضجع پاک و مطهر حضرت رضا(ع) در مشهد دارای اهمیت فراوانی است. با این وصف این‌گونه پرچم‌ها به عنوان سوغاتی متبرک توسط زائرین، هیات‌های مذهبی استان‌ها و شهرهای دیگر و کشورهای مسلمان نظیر عربستان، کویت، هندوستان و پاکستان خریداری می‌شود تا در ایام سوگواری و دیگر مراسم مذهبی از آن استفاده شود. پرچم‌های مذهبی بر روی پارچه جیر به رنگ‌های سبز و سیاه تولید شده و دارای انواع بزرگ دو چوبه، باریک و تابلویی است که نوع متوسط آن به سفره صلوات معروف می‌باشد. نحوه دوخت آن نیز به روش قلاب‌دوزی و توپری است که عبارات مذهبی بر روی آن ایجاد می‌شود. نوع دیگر تولید پرچم‌های مذهبی زری‌دوزی حروف بریده شده و نوع چاپی مخصوص مساجد است.

http://mashhadtour.info

سوغات مذهبی مشهد

جام چهل کلید مشهد

در فروشگاه‌ها و اماکنی که انواع سوغات مشهد عرضه می‌شود جام‌هایی طلایی رنگ به چشم می‌خورد که بر روی هم چیده شده و در بازار بنا به شکل ظاهری آن به جام چهل کلید معروف است. گویا این جام پس از روی کار آمدن خاندان صفوی برای فال و طالع‌بینی مورد استفاده غیب‌گویان و فال‌گیران قرار می‌گرفت. بر لبه باریک جام، سوراخ ریزی وجود داشت که چهل قطعه کوچک و باریک مستطیل شکل برنجی، منقش به عبارات بسم الله الرحمن الرحیم در بندی به صورت کلاف در این سوراخ قرار می‌گرفت. لبه سطح خارجی جام با نام چهارده معصوم(ع) به خط ثلث به صورت هشت کتیبه مجزا از یکدیگر نقش بسته بود و هشت دایره آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کرد. زمینه خارجی ظرف با اعداد و حروف سحرآمیز نقش گردیده و در نقطه دیگر آن دعای نادعلی ایجاد شده بود. بنابر اقوال این جام برای گشایش کار، بخت‌گشایی و چله بریدن نوزاد کاربرد دارد. نماد دست بعدها به این جام اضافه شده است.

http://mashhadtour.info


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.