تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

تور، تورهای مسافرتی، تورهای گردشگری

بلاگ کرسی حرف دل من ، تور های مسافرتی به یادماندنی و اطلاعات سفر است

موزه نجوم در آستان قدس رضوی

موزه نجوم

یکی از مهم ترین دیدنی های مشهد که براحتی برای همه قابل بازدید است گنجینه نجوم در موزه آستان قدس رضوی ست . همانطور که می دانید موزه آستان قدس مشهد در صحن حرم رضوی واقع شده است . تور مشهد فرصتی برای بازدید از این موزه دیدنی ست .

 

http://mashhadtour.info

موزه آستان قدس رضوی

museum_clipart1-turkeythmbدر سال 1378 همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) گنجینه نجوم در محل طبقه دوم ساختمان مرکزی موزه آستان قدس رضوی در صحن کوثر با وسعت حدود 450 متر مربع افتتاح گردید . موزه آستان یکی از مهم ترین موزه های مشهد  است و گنجینه نجوم آنرا پربارتر نموده است . این گنجینه دارای 10 ویترین می باشد که 7 ویترین آن به بخش نجوم اختصاص یافته است . اکثر اشیا این گنجینه از وقفیات مرحوم دکتر سید جلال الدین تهرانی (1366 خورشیدی- 1278قمری) است وی دارای دکترای نجوم ، عضو فرهنگسرای بین المللی تاریخ علوم ،  منجم رسد خانه سلطنتی بلژیک و عضو دائمی انجمن نجوم فرانسه بود و در فاصله سالهای 1330 تا 1342 خورشیدی دو دوره نیابت تولیت آستان قدس رضوی و استانداری خراسان را بر عهده داشت .

http://mashhadtour.info

موزه نجوم در آستان قدس رضوی

museum_clipart1-turkeythmbدر موزه نجوم مشهد که از جاهای دیدنی مشهد است  ، اشیای جالبی خواهید دید : سید جلال تهرانی ، منزل ، اکثر اثاثیه ، وسایل نجوم ، ابزار اختر شناسی و کتابخانه غنی خود را با حدود 380جلد نسخه خطی وقف آستان قدس رضوی نموده است . تعداد اندکی از وقفیات ایشان از خزانه مرکزی آستان قدس به این بخش منتقل شده است . از مجموعه بی نظیر وی می توان به انواع تلسکوپ(شکستی و انعکاسی ) کره (سماوی ، نجومی و جغرافیایی) ،  دوربین (چشمی ، اپرا) ، تئودلیت (سمت یاب) ، سکستانت و اکتانت ، کادران (وسیله اندازه گیری زاویههای عمودی) ، انواع مدل حرکت زمین ، وسایل نجوم دریایی ، چندین نمونه گونیا ، خط کش و پرگار(مورد استفاده در ساخت وسایل نجومی)،دستگاه مورس و زلزله اشاره کرد .

http://mashhadtour.info

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.